Met trots presenteren wij onze vernieuwde website! Hij werkt sneller en beter en heeft een nieuw jasje. Veel shopplezier!

  • Gratis verzending vanaf €40,- binnen NL
  • Gegarandeerd de beste prijs
  • Binnen 24 uur verzonden

Chiazaad

door Aysegul Demir op June 05, 2020

Waar komt chiazaad vandaan?

Chiazaden zijn de kleine zwarte zaadjes van de chia, een plant die voornamelijk voorkomt in Zuid-Amerika. De zaden werden duizenden jaren geleden al gegeten door de Azteken en de Maya’s, die geloofden dat deze zaden een helende werking hadden. Chiazaden zijn van nature resistent tegen verschillende soorten ongedierte. Hierdoor zijn er geen bestrijdingsmiddelen nodig bij het verbouwen van deze zaadjes. Chiazaden zijn daardoor gezonder én beter voor het milieu dan veel andere planten en zaden.

Is chiazaad gezond?

Chiazaden zijn zeer voedzaam en bevatten veel belangrijke voedingsstoffen. Het eten van deze zaadjes brengt dan ook veel gezondheidsvoordelen met zich mee. De dagelijks aanbevolen hoeveel chiazaad is 15 gram: één tot twee eetlepels.

Chiazaad tegen diabetes

Chiazaad vertraagt de spijsvertering, waardoor het bijdraagt aan een verminderde kans op diabetes type 2. Daarnaast zorgt chiazaad ervoor dat de omzetting van koolhydraten naar suikers wordt vertraagd waarvoor je bloedspiegel in balans blijft.

Hart- en vaatziekten

Chiazaadjes bevatten heel veel omega-3 vetzuren. Deze gezonde vetten zijn goed voor de hersenen en helpen bij het voorkomen van hart- en vaatziekten. Daarnaast zorgt dit stofje er ook voor dat we minder snel last hebben van stress.

Goed voor de spijsvertering

Chiazaden bevatten ontzettend veel vezels, die erg belangrijk zijn voor een goede darmwerking. Vezels bevorderen de stoelgang, zijn goed voor de spijsvertering en voorkomen verstopping. 28 gram chiazaad bevat zelfs een derde van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vezels.

Chiazaad voor sterke botten

Chiazaad is rijk aan calcium: één portie van deze zaden bevat al bijna 20% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid calcium. Dit mineraal is nodig voor de opbouw en het onderhoud van onze tanden en botten. Het kan bijvoorbeeld botontkalking helpen voorkomen.

Hoe kan ik chiazaad eten?

Chiazaden hebben een neutrale smaak, waardoor ze gemakkelijk toe te voegen zijn aan verschillende gerechten. Wij geven u een aantal tips voor het verwerken van chiazaden in uw voeding:

  1. Meng de chiazaden door een bakje yoghurt of kwark
  2. Voeg de chiazaden toe aan uw smoothie 
  3. Meng uw chiazaden door een salade

U kunt de chiazaden het beste even laten weken in een bakje met water, zodat er een gelachtige substantie ontstaat. Hierdoor worden de mineralen beter opgenomen door uw lichaam. Een andere manier om de voedingstoffen beter op te nemen, is door de chiazaden te vermalen voordat u ze consumeert.

Recept chia pudding voor 2 personen

Ingrediënten

  • 4 eetlepels chiazaad
  • 500 ml amandelmelk/kokosmelk
  • ½ theelepel vanille extract
  • Honing naar smaak
  • Topping naar keuze, noten,kokosrasp, vers fruit (optioneel)

Stap 1. Meng de eerste 3 ingrediënten goed door in een kom.
Stap 2. Verdeel het mengsel over twee kommen.
Stap 3. Zet de kom vervolgens voor minimaal 6 uur in de koelkast (of gewoon de hele nacht).
Stap 4. Voeg de honing, noten, kokosrasp en/of vers fruit toe als topping en geniet!

Koop direct de ingrediënten, www.notenleverancier.nl/chiazaad.html

Allergische reacties op chiazaad

Hoewel chiazaad heel gezond is, kunnen sommige mensen dit product beter niet eten. Chiazaden hebben namelijk een bloedverdunnende werking, waardoor het zaad niet geschikt is voor mensen die bloedverdunners slikken. Ook kunnen chiazaden allergische reacties veroorzaken, zoals huiduitslag, een gezwollen tong en ademhalingsproblemen. Mensen die allergisch zijn voor mosterdzaden hebben een grote kans ook allergisch te zijn voor chiazaad.

Naar boven